شبکه

آی پی IP چیست ؟

IP مخفف واژه Internet Protocol و آدرسی است که برای شناسایی دستگاه‌های سخت‌افزاری در شبکه استفاده می‌شود. آدرس‌ IP به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به یکدیگر متصل شوند و داده‌ها را در یک شبکه محلی یا ازطریق اینترنت انتقال دهند. هر آدرس رشته‌ای از اعداد است که با نقطه ازهم جدا شده‌اند؛ مانند 192.168.100.150 آدرس‌های آی‌پی باتوجه‌‌به کارکردشان، ممکن است انواع مختلفی داشته باشند؛ از‌جمله آدرس آی‌پی متغیر و ثابت و آدرس آی‌پی اختصاصی و عمومی. در این مقاله، می‌خواهیم تعریف مفصل و دقیقی از IP و انواع آن ارائه دهیم.

IP چیست؟

همان‌طور‌که در مقدمه هم اشاره کردیم، آدرس IP آدرس منحصر‌به‌فردی است که یک دستگاه را در اینترنت یا شبکه محلی شناسایی می‌کند و مجموعه قوانین حاکم بر قالب داده‌های ارسال‌شده ازطریق اینترنت یا شبکه محلی است. به‌بیان بهتر، آدرس‌های IP شناسه‌‌هایی هستند که اجازه ارسال اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه را صادر می‌کنند؛ زیرا آن‌ها حاوی اطلاعات مکان جغرافیایی دستگاه هستند؛ از‌این‌رو، دستگاه‌ها را برای برقراری ارتباط دردسترس یکدیگر قرار می‌دهند.

آدرس آی پی چطور نشان داده می‌شوند؟

آدرس IP رشته‌ای از اعداد است که با نقطه از‌هم جدا شده‌اند. آدرس‌های IP به‌صورت مجموعه‌ای از چهار عدد بیان می‌شوند. به‌عنوان مثال، این یک آدرس آی‌پی است: ۱۹۲.۱۵۸.۱.۳۸. هر عدد در این مجموعه می‌تواند از ۰ تا ۲۵۵ باشد؛ بنابراین، بازه آدرس‌دهی IP کامل از ۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ است. آدرس‌های IP را Internet Assigned Numbers Authority (به‌اختصار IANA) تعیین می‌کند که بخشی از شرکت اینترنتی است و برای نام‌ها و اعداد اختصاص داده شده است.

 

نحوه کارکرد آی پی چیست ؟

پروتکل اینترنت IP مانند هر زبان دیگری به‌واسطه برقراری ارتباط با استفاده از دستورالعمل‌های تنظیم‌شده برای انتقال اطلاعات کار می‌کند. همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل تبادل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، تمام کامپیوتر‌ها در هر مکانی با صحبت‌کردن به زبان IP باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

فرایند عملکرد آدرس‌های IP از این‌قرار است:

  • ابتدا دستگاه شما به شبکه متصل به اینترنت وصل می‌شود. سپس، شبکه به دستگاهتان امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهد (مانند وقتی که با کامپیوتر یا گوشی تلفن‌همراه به شبکه وای‌فای وصل می‌شوید).
  • دستگاه شما IP مختص به خودش را در شبکه دارد و مودم یا روتر شما آدرس IP مختص به خودش را از ISP ارائه‌دهنده خدمات اینترنت دریافت خواهد کرد.
  • آدرس IP شما می‌تواند تغییر کند. برای مثال، روشن یا خاموش‌کردن مودم یا روتر آن را تغییر می‌دهد. همچنین، می‌توانید از ISP خود بخواهید تا این کار را انجام دهد؛ زیرا آن‌ها می‌توانند آن را برایتان تغییر دهند.
  • وقتی خارج از منزل هستید (مثلاً در سفر) و دستگاهتان را با خود می‌برید، آدرس IP منزلتان همراه شما نمی‌آید و شما از شبکه‌های دیگری مانند WiFi در هتل، فرودگاه، کافی شاپ و… برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنید؛ بنابراین، دستگاه شما از آدرس IP متفاوت و موقت استفاده خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *